In maart 2022 haalde Payhawk USD 100 miljoen op om zijn Serie B-ronde uit te breiden tot USD 215 miljoen. Daarmee kwam de waardering van Payhawk op USD 1 miljard, waardoor de fintech als eerste Bulgaarse bedrijf de unicornstatus behaalde. Met Payhawk kunnen bedrijven alle processen tussen hun bank en hun boekhoudsysteem real-time beheren en automatiseren. We vroegen CEO Hristo Borisov naar zijn plannen en ambities. “De onderscheidende factor is dat Payhawk alles volledig geïntegreerd heeft.”
Door Jan Jaap Omvlee
In 2018 startte Hristo Borisov zijn bedrijf Payhawk, het betaal- en onkostenmanagementplatform dat zich onderscheidt door een sterke ondernemingsfocus. Payhawk biedt integratie met meerdere enterprise ERP-systemen voor real-time reconciliatie en meerdere geïntegreerde functies voor uitgaven- en betalingsbeleid, met de mogelijkheid om meerdere landen op één platform te beheren. Payhawk bedient op dit moment scale-ups en bedrijven in 32 landen – en de CEO ontvangt ons graag om te vertellen over de indrukwekkende groei van Payhawk.
De ontmoeting met Hristo Borisov, medeoprichter en CEO van Payhawk, vindt plaats in het levendige kantoor in Amsterdam. Met een achtergrond in Software as a Service bouwde Borisov Teladoc Health, Inc., een multinational in ‘telehealth’ en virtuele gezondheidszorg met het hoofdkantoor in de VS, uit tot een succesvol bedrijf in Midden- en Oost-Europa. “We groeiden in zeven jaar tijd van 70 mensen naar 850 medewerkers, en we werden in 2014 voor USD 265 miljoen overgenomen door Progress Software. Nadat ik nog vier jaar bij Progress had gewerkt, kreeg ik de kans om bij Nasdaq de bel te luiden. Ik beloofde mezelf toen dat dat niet de laatste keer zou zijn.”
Wat is het geheim van het succes van Payhawk, dat in recordtijd de eerste unicorn van Bulgarije is geworden?
“Het geheim was dat we in een wereldwijde markt de ‘gap’ zagen die door anderen over het hoofd werd gezien: de enorme kloof tussen betalingssystemen en software. Banken zijn altijd puur verantwoordelijk geweest voor betaalmethoden, en dat was het. Maar dat is juist het moment waarop voor elke bedrijf de uitdaging begint: mocht de betreffende persoon wel geld uitgeven? Naar wie moet het bonnetje toe? Wie haalt hier data uit? Wie loopt de card-transactie na voor de daadwerkelijke betaling? Wie voert deze informatie in in het ERP-systeem? En als je dit zet naast alle interne goedkeuringsvinkjes binnen een bedrijf, dan wordt dit een hele opgave. Op dit moment zijn dit twee werelden die volledig los staan van elkaar staan, betalingen/bankieren en software.”
“Toen we met Payhawk startten, identificeerden we vier marktcategorieën. Er is puur klassiek onkostenbeheer waarbij mensen onkostendeclaraties opstellen. Dit is een wereld op zich. Dan is er de wereld van de corporate cards, credit- en debitcards en betaalmethoden. Dit was altijd het exclusieve domein van banken. Dan zijn er de ERP-integraties of het afstemmings- en goedkeuringsproces dat finance teams moeten uitvoeren, inclusief boekhouding, het ophalen van gegevens, enzovoorts. En dan, last but not least, is er de wereld van crediteuren, betalingen van facturen en bankoverschrijvingen; dat omvat meestal alle functies voor leveranciersbeheer die je nodig hebt. Wie zijn de leveranciers met wie ik werk? Vertrouw ik hen met hun bankrekening? Hoe doe ik de overboekingen en de betalingen? Dus aan het eind van de dag heb je deze ‘disconnected experience’.”
Hoe slaagt Payhawk erin om een einde te maken aan deze “disconnected experience”?
“We besloten dat ons product over die vier verschillende gebieden heen moest gaan. Aanvankelijk zeiden investeerders: “Nou, dat is een enorme reikwijdte, over vier marktcategorieën heen!” Wij zeiden: “Dit is precies wat finance teams nodig hebben, want zij willen niet drie of vier losstaande producten met elkaar integreren. Als je kijkt naar finance teams, vooral diegenen die in meerdere landen opereren, dan hebben zij lokaal de puzzelstukken nodig. Als je naar een Nederlandse bank gaat, kunnen zij jou geen card voor Griekenland verstrekken. Ook zullen er beperkingen zijn voor Visa of MasterCard of ontbrekende passporting rights en vele andere uitdagingen. Wij zeiden: als dit vanaf de eerste dag ons werkterrein is, dan moeten we deze problemen oplossen over silo’s heen, over landen heen en over betaalmethoden heen. Daarom zijn we nu ook begonnen met creditcards in het Verenigd Koninkrijk. Ook in de VS hebben we een creditcard gelanceerd, zodat we aparte overschrijvingen, snellere betalingen en overboekingen kunnen toevoegen als onderdeel van de totaaloplossing die we samen met onze bankpartners aanbieden. Daarnaast zijn we een van de weinige bedrijven met native integratie met Oracle NetSuite en Microsoft Dynamics en andere platformen, en specifiek voor de Nederlandse markt bieden de Exact Online-integratie, met een directe Exact Online-integratie via een API, zodat gegevens automatisch foutloos worden overgezet van Payhawk naar Exact Online.”
Wat maakt Payhawk anders dan zijn concurrenten?
“De onderscheidende factor is dat Payhawk alles volledig geïntegreerd heeft. En het belangrijkste daarbij is dat we daardoor scenario’s kunnen uitvoeren die bij andere bedrijven minder zichtbaar zijn. Zo bieden we bijvoorbeeld payroll business cards waarbij je functionaliteit in detail kunt beperken of controleren. Je kunt bijvoorbeeld een card uitgeven die alleen in een specifiek gebouw werkt vanaf een bepaald tijdstip van de dag voor een bepaalde periode en dat soort zaken. En alleen voor werknemers op managementniveau of hoger. Payhawk stelt finance teams dus in staat om dit soort gedetailleerde controle over de betaalinstrumenten te hebben. Een ander voordeel ligt op het gebied van bijvoorbeeld leveranciersbetalingen en de bekende uitdaging van het doorlopen van een ERP goedkeuringsworkflow. Kortom, met Payhawk kunnen finance teams de controle pakken en zakelijke debet- en creditcards en uitgaven eenvoudig beheren, allemaal vanaf dezelfde rekening. Dat is de kracht van Payhawk’s all-in-one finance.”
Wat is het belangrijkste voordeel van Payhawk voor de CFO?
“Het belangrijkste voordeel voor de CFO en finance teams is dat de boeken snel en effectief kunnen worden afgesloten zonder last-minute reconciliatie of het najagen van verloren gegane bonnetjes. Het afsluiten van de boeken is een kwestie van een paar dagen geworden in plaats van weken of maanden. Dit biedt finance teams extreme efficiëntie. En het maakt de omvang van een finance team dat de boeken afsluit beter beheersbaar. CFO’s kunnen hun teams ‘lean and mean’ houden, met verbeterde controle en nauwkeurigheid. Dat bevordert de opbouw van teams en het beheer over meerdere landen vanuit één bronsysteem.”
Payhawk gelooft als bedrijf sterk in partnerships met toonaangevende marktpartijen. Waarom?
“We hebben een sterk netwerk van professionele servicepartners die sterk zijn in integratie- en maatwerkdiensten die het bedrijf vooruithelpen.”
Een van de sterke partners is de financiële dienstengigant VISA. Sinds 2018 is Payhawk een van de weinige geselecteerde bedrijven die door VISA wordt gezien als fintech-oplossing, en onderdeel is van VISA’s FinTech in Box-programma. VISA ondersteunde Payhawk met innovatie, met ideeën over hoe de markten functioneren, en bood veel inzichten in welk type programma’s en cards Payhawk zou moeten uitgeven. In 2020 werkte Payhawk samen met VISA aan het uitgeven van virtuele en fysieke cards met geoptimaliseerde wisselkoersen van 0,50%. Dankzij de samenwerking kunnen klanten uitgaven en declaraties beheren voor maximaal 10 VISA-cards per werknemer, “zonder de noodzaak tot reconciliatie of het najagen van bonnetjes”. De cards worden ook geleverd met flexibele budgetten en een uitgavenbeleid, zodat beheerders gemakkelijk toezicht kunnen houden op de uitgaven van een bepaalde branche of een bepaald project. De lancering in de VS volgde op een recordjaar van groei: de inkomsten stegen met 524% en het aantal werknemers steeg met 250%. De Amerikaanse VISA-creditcard wordt wereldwijd geaccepteerd, heeft kredietlimieten tot USD 250.000 en een aanpasbaar uitgavenbeleid. Eind oktober 2022 diende Payhawk zijn licentie voor elektronisch geld in bij de Britse toezichthouder. Een week daarvoor diende de Bulgaarse unicorn zijn licentie in bij de Bank of Lithuania.
“Ik denk dat we veel inzicht hebben in hoe de markt zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en waarom en op welke wijze innovatie plaatsvindt, zoals in open banking en embedded banking. De strategie van Payhawk is om gepositioneerd te worden als een innovatielaag bovenop de corebankingoplossing. Klanten blijven hun bestaande bankinfrastructuur en bankomgeving gebruiken. Payhawk voegt veel meer controle en inzicht en real-time informatie toe aan wat er daadwerkelijk gebeurt, kortom, de perfecte combinatie van beide werelden, bankieren/payments en software, de “disconnected” begrippen waar ik het eerder over had. Aan de ene kant zijn er banken die verantwoordelijk zijn voor de bankrails en de bankinfrastructuur, en dan is er softwarecompany Payhawk. Wij zien onszelf niet als fintech, maar we zijn ‘tech fin’ omdat dat dat eigenlijk beter weergeeft wat we doen. Wij overbruggen technologie en software binnen de wereld van gereguleerde instellingen en betalingen. We overbruggen inderdaad de ‘last mile’ van de gebruikerservaring van de klant, zoals we bijvoorbeeld doen voor LuxAir in Luxemburg.” (zie kader)
Verder lezen:
Uit een recent rapport van Harvard Business Review Analytic Services, gepubliceerd in samenwerking met Payhawk, blijkt dat sterk geautomatiseerde finance teams strategischer werken en meer waarde kunnen toevoegen aan het bedrijf. Download het gratis rapport: https://payhawk.com/nl/hbr-rapport-build-a-finance-function-that-drives-growth
Hoe Payhawk LuxAir hielp cashless te worden
Voordat LuxAir overstapte op Payhawk moesten de medewerkers van de nationale luchtvaartmaatschappij van Luxemburg al hun zakelijke uitgaven doen vanaf hun persoonlijke bankrekening. Vervolgens moesten alle bonnetjes op een handgemaakte onkostenbon worden geplakt, twee keer worden gekopieerd en naar de HR-afdeling worden gestuurd om te worden vergoed. Een traag proces, en de luchtvaartmaatschappij wilde dat verbeteren. Ook had LuxAir op dat moment geen gedigitaliseerd overzicht van de bedrijfsuitgaven. Het kon niet zien wat het bedrijf uitgaf per categorie. En datamining was omslachtig. Ook het goedkeuringsproces was handmatig en vereiste de handtekening van een goedkeurder via een gescand document of e-mail. LuxAir wilde cashless worden, zijn uitgaven efficiënter controleren en inzicht krijgen in wie, wat, hoeveel en waar uitgaf. Werken met Payhawk betekent traceerbare uitgaven in elk bedrijf, realitime informatie over onkostenbeheer, gedigitaliseerde autorisatieprocessen en automatische onkostenrapportages aan het eind van de maand. Website: https://payhawk.com/nl/klanten/hoe-payhawk-ons-hielp-een-cashloos-bedrijf-te-worden
Over Payhawk
Payhawk is de toonaangevende wereldwijde oplossing voor uitgavenbeheer voor schalende bedrijven. Het hoofdkantoor is gevestigd in Londen en combineert bedrijfscards, betalingen en factuurbeheer in één product; de toekomstgerichte technologie stelt financiële teams in staat om bedrijfsuitgaven op schaal te controleren en te automatiseren. Het klantenbestand van Payhawk omvat snelgroeiende en gevestigde multinationals in 32 landen, waaronder LuxAir, Gtmhub en Wagestream. Met kantoren in New York, Londen, Berlijn, Barcelona, Parijs, Amsterdam en Sofia wordt Payhawk gesteund door gerenommeerde investeerders zoals Lightspeed Venture Partners, Greenoaks, QED Investors, Earlybird Digital East en Eleven Ventures. Website: www.payhawk.com