Maakt Banking-as-a-Service traditioneel bankieren overbodig?
Ruim meer dan de helft (62%) van de Nederlandse bedrijven verwacht dat Banking-as-a-Service (BaaS) traditioneel bankieren overbodig maakt. En 60% van de ondervraagde managers verwacht dat de meerderheid van de concurrentie ‘banking’ gaat integreren in de eigen dienstverlening. Dat blijkt uit een onderzoek van Vodeno onder ruim 1.000 senior decision makers binnen Europese bedrijven. Wat betekenen deze uitkomsten voor het huidige en het toekomstige banksysteem? Banking & Finance in gesprek met Kim van Esbroeck, Country Head Belgium, van Vodeno l Aion Bank. “Retailers zien embedded finance echt als een manier om de journey van hun klant te verbeteren.”
De totale markt van BaaS-aanbieders in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk zal volgens adviesbureau McKinsey de komende vijf tot tien jaar meer dan 100 miljoen euro bedragen. Het recente rapport van Vodeno Understanding the payments landscape: our latest research geeft zicht op de belangrijkste trends die in de BaaS-sector in 2023 en daarna kunnen worden verwacht. (zie kader)
Enkele interessante uitkomsten van het onderzoek: op de vraag welke verbeteringen zij graag zouden zien bij de levering en implementatie van BaaS, antwoordde 28% van de ondervraagden dat zij graag zouden zien dat hun provider ook direct toegang tot een banklicentie aanbiedt. Van de respondenten die BaaS nog niet hebben geïmplementeerd, zegt 39% niet genoeg te weten over BaaS, terwijl 29% zegt onvoldoende inzicht te hebben in de beschikbare producten. 31% verwacht dat compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmering voor invoering zijn.
De grote vraag is: gaan retailers ’embedded finance’-diensten gebruiken om banken te beconcurreren of gaan traditionele banken en fintechs deze technologie gebruiken om uitgebreid te integreren met retailers?
Kim van Esbroeck: “Retailers concurreren niet echt met traditionele banken, maar het consumentengedrag verschuift wel van bankieren vanuit een kantoor naar bankieren via merken die mensen dagelijks gebruiken. Nu de toepassing van BaaS in de retailsector gestaag toeneemt, voorspelt 59% van de respondenten de opkomst van ‘bankieren via merken’. Zij verwachten dat de grenzen tussen de manier waarop consumenten e-commerceplatforms gebruiken die door BaaS mogelijk worden gemaakt en traditionele bankzaken zullen vervagen.”
“Retailers zien embedded finance echt als een manier om de journey van hun klant te verbeteren. Volgens onderzoek van J.P. Morgan zien bedrijven die betalingen in hun platforms integreren de inkomsten per klant met 2 tot 5 keer toenemen. Voor consumenten is een naadloze checkout-ervaring vitaal; een waarbij ze zich niet opnieuw hoeven te registreren of persoonlijke gegevens opnieuw hoeven in te voeren, en zij op de website van het merk kunnen blijven – de perfecte customer journey dus, die leidt tot meer aankopen en meer bezoeken.”
Hoe kan Banking-as-a-Service, inclusief een banklicentie, het verschil maken voor retailers?
Kunnen retailers eigenlijk binnenkort toe zonder bank?
Kim van Esbroeck: “Embedded finance-diensten zijn gereguleerde producten; daarom moet een BaaS-aanbieder naast de benodigde licentie ook technologie kunnen leveren om volledig compliant producten te kunnen aanbieden. Merken hebben BaaS-aanbieders nodig omdat ze niet de technologie of de licentie hebben. En als ze zelf bankproducten zouden bouwen, zou dat een duur en langdurig proces zijn. In tegenstelling tot veel van onze concurrenten zijn wij een bank met een volledige licentie, gereguleerd door de Nationale Bank van België, en bieden wij toegang tot onze ECB-licentie, naast Vodeno’s API-gebaseerde cloud-native technologie. Dit plaatst ons in de ideale positie om merken te helpen om embedded finance-oplossingen rechtstreeks in hun ecosystemen aan te bieden. We kunnen het volledige spectrum van bankdiensten bestrijken, van ‘smart contract enabled’ core banking tot rekeningen, betalingen, leningen en investeringen, en dit zowel voor retail- als zakelijke eindgebruikers, waardoor onze oplossingen flexibel en modulair kunnen worden aangepast aan de behoeften van de klant. Ons vermogen om de back-office compliance en veiligheid van een Europese bank te bieden in combinatie met onze innovatieve technologie stelt onze klanten in staat zich volledig te richten op het bedienen van hun klanten.”
Biedt ’embedded finance’ meer mogelijkheden voor e-commerce retailers dan voor traditionele over-the-counter retailers? Of kunnen beide partijen van deze technologie profiteren?
Kim van Esbroeck: ‘Embedded finance’ houdt in dat de juiste bankproducten worden aangeboden op de plaats waar de klant deze nodig heeft. Stel, je bent de CEO van een retailbedrijf. Je hebt te maken met sterke concurrenten en je wilt de binding met je klanten versterken. Als je je klanten een betaalkaart zou kunnen aanbieden, zou je hen ook loyaliteitspunten kunnen toekennen telkens als zij met hun kaart betalen. Telkens wanneer je klanten hun kaart gebruiken, hebben ze interactie met jouw merk. En door het bestedingsgedrag van je klanten te analyseren, kun je hen ook beter begrijpen en hen meer promoties op maat aanbieden. Bijvoorbeeld: als je jouw klanten direct op je website een online lening voor hun aankoop zou kunnen aanbieden? Je zou dan niet alleen je aankoopconversie kunnen verhogen, maar een lening betekent ook een veel hechtere klantrelatie met veel meer contactmomenten dan alleen de transactie zelf. Dat is de belofte van ‘embedded finance’, en de meest effectieve use cases ontstaan wanneer het product op een naadloze manier is geïntegreerd in het klanttraject.”
Kunnen aanbieders van ‘Banking-as-a-Service’ zich voldoende onderscheiden van traditionele banken? Zijn er diensten mogelijk die de huidige aanbieders van bankdiensten niet kunnen aanbieden?
Kim van Esbroeck: “BaaS-aanbieders moeten agile zijn met een API-gebaseerde technologieoplossing om een dienstenpakket te kunnen aanbieden dat snel en efficiënt in elke front-end kan worden geïmplementeerd. De meeste traditionele banken met legacy-technologiesystemen voldoen niet aan dit profiel. Voor merken zijn BaaS-aanbieders met toegang tot een volledige banklicentie aantrekkelijke partners, omdat zij een uitgebreid pakket producten kunnen aanbieden naast de noodzakelijke licentie en expertise op het gebied van regelgeving en compliance, en zij zijn in staat speed-to-market en kosteneffectieve oplossingen te bieden.”
Hoe faciliteert Vodeno innovatie voor haar BaaS-klanten?
Kim van Esbroeck: “BaaS-aanbieders bieden kant-en-klare, compliant banking in de back-end. Fintechs en merken kunnen daardoor doen waar ze goed in zijn: nieuwe producten en diensten creëren om het leven van klanten makkelijker te maken, geld te besparen en/of te laten groeien of een onvervulde behoefte op te lossen. Zo hebben we onlangs samengewerkt met de Berlijnse startup UnitPlus (www.unitplus.eu) om ‘s werelds eerste ETF-beleggingsproduct te lanceren met een naadloos geïntegreerd betalingsmechanisme. Met UnitPlus kunnen klanten hun ongebruikte geld in breed gediversifieerde ETF’s investeren.”
Hoe kijken jullie naar de toekomst van embedded-finance-diensten?
Kim van Esbroeck: “Embedded finance blijft groeien in verschillende sectoren, en de voordelen zijn duidelijk: meer toegang tot betere bankproducten, die rechtstreeks worden aangeboden door merken die consumenten dagelijks gebruiken. Uit ons onderzoek blijkt echter dat niet alle aanbieders van Banking-as-a-Service gelijkwaardig zijn. API-gebaseerde technologie is inmiddels gemeengoed geworden, en gebruikers van BaaS willen de zekerheid dat de aangeboden producten volledig veilig en compliant zijn.”
“Platformbankieren – waarbij financiële producten zijn ingebed in de customer journeys van merken die mensen dagelijks gebruiken – dat is de toekomst. We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren ook zorgeloze oplossingen willen, waarbij de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerde oplossing worden aangeboden. Bij Vodeno lopen we voorop in de Europese BaaS-sector, met een uitgebreide reeks BaaS-producten naast toegang tot een volledige ECB-licentie en de compliance-expertise die hoort bij een Europese bank.”
Marktonderzoek: ‘Understanding the payments landscape: our latest research’
Het Vodeno-marktonderzoek werd van 6 tot 25 oktober 2022 uitgevoerd onder 1.006 senior decision makers binnen Europese bedrijven van alle bedrijfsgroottes en -sectoren door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Censuswide. De 1.006 respondenten hebben allen een hogere managementfunctie binnen Europese bedrijven: 350 uit het Verenigd Koninkrijk, 325 uit België en 331 uit Nederland. Download het rapport hier: https://vodeno.com/understanding-the-payments-landscape-our-latest-research/
De ondervraagde bedrijven benadrukten ook het belang van een naadloze integratie van financiële diensten in de klantervaring; 25% gaf aan dat zij graag zouden zien dat hun BaaS-leverancier een beter inzicht zou hebben in hun klanttraject. Innovatie voor een meer efficiëntere de kassa-ervaring is het belangrijkste gewenste resultaat voor partijen. Uit eerder onderzoek van Vodeno bleek dat bedrijven die geïntegreerde financiële producten implementeerden, die investering deden om daarmee nieuwe inkomstenstromen (41%), een groei van het klantenbestand (40%) of hogere conversie (37%) te realiseren.
Over Vodeno en Aion Bank
Dankzij de combinatie van een modern cloud-native ‘360’-platform en -ecosysteem, een Europese banklicentie en een team van bankexperts is de combinatie Vodeno l Aion Bank goed gepositioneerd om uitgebreide ‘embedded finance’-diensten aan te bieden. Vodeno en Aion bestrijken alle gebieden van het bancaire ecosysteem, van ‘smart contract enabled’ core banking tot rekeningen, onboarding, betalingen, cards, beleggingen en leningen. Website: https://vodeno.com