De bank bunq heeft in slechts één week ‘IBAN-Naam Check’ geïmplementeerd en ‘live’ gezet. Door toename van online bestedingen is het aantal WhatsApp-fraudegevallen sterk gegroeid. De politie krijgt inmiddels dagelijks honderd aangiften van WhatsApp-fraude en pogingen daartoe. Nederlandse banken trekken gezamenlijk ten strijde om de fraude zoveel mogelijk te beperken.
Ali Niknam, CEO en oprichter van bunq: “Met trots kondigen wij aan dat we het gevoel van veiligheid met deze controle vergroten. Door tomeloze inzet van het team is het ons gelukt om dit in slechts één week te doen. bunq investeert veel in de bestrijding van fraude.”
Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat het gevoel van veiligheid vergroot wordt door naam/nummer controle bij overboekingen. Sandra Molenaar, CEO van Consumentenbond: “We zijn enorm tevreden dat een bedrijf zo snel maatregelen neemt tegen fraude. Het is ongekend dat het op dit tempo kan!”
Hiermee intensiveert bunq bank de inzet om fraude maximaal in te perken. Naast deze nieuwe controle past bunq inmiddels als geen andere Nederlandse bank ‘machine learning’ toe om oneigenlijk gebruik van rekeningen te voorkomen. Met de implementatie van de naamcontrole komt daar nóg een maatregel bij.
De Consumentenbond en bunq roepen gezamenlijk op tot meer aandacht voor geldezels en stromannen. Daar zit het échte probleem. Door samenwerking van overheid, banken én commerciële partijen als Marktplaats en WhatsApp kan daarmee fraude structureel aangepakt worden.