Door: Richard Neve, hoofdredacteur bij Banking & Finance
RAI Amsterdam was begin juni de locatie voor het grootste fintech event in Europa: Money 20/20. Meer dan 470 sprekers, waaronder Steve Wozniak (mede-oprichter van Apple), Ralph Hamer (CEO van ING Group) en Antonio Banderas (acteur en ambassadeur van Biocryptologie) gaven hun visie op ontwikkelingen in de FinTech, payment en financiële serviceswereld.
Naast de vele keynotes in het officiële programma maakte veel bedrijven van het ‘podium’ gebruik om hun oplossing, dienstverlening te demonstreren. Eén van die demo’s was van Dorsum. Dit bedrijf uit Hongarije is gespecialiseerd in vermogensbeheersoftware introduceerde de nieuwe app MyWealth. Een smart phone focused applicatie om vermogensbeheer laagdrempeliger te maken en met onder meer een chatfunctie en handige meldingen de communicatie tussen cliënt en bank zo eenvoudig mogelijk moet maken. De app is ontwikkeld met ‘klantenbinding’ als centrale doelstelling.
Deze app van Dorsum is symbolisch voor één van de algemene trends op Money 20/20: hoe kan fintech aansluiten op het natuurlijk gedag van consumenten?
De afsluitende keynote werd gegeven door Dan Ariely, de Chief Behavioural Officer van Lemonade; de onderneming die zich ten doel heeft gesteld de verzekeringssector the ‘disrupten’. Ariely vertelde hoe het team van Lemonade de technologie maximaal ontwikkelt om gedragskenmerken van mensen, zodat alle handelingen die nog moeten worden verricht intuïtief kunnen worden gedaan.
Inmiddels is duidelijk dat qua technologie dat alles kan, dat iedere ‘business case’ die marketeers hebben, daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. De uitdaging is dat consumenten liever niet veranderen van bank of verzekeraar. Het niet willen veranderen van het gewende patroon is misschien wel de belangrijkste reden hiervoor. Om succesvol te zijn, moet nieuwe dienstverlening niet zo zeer technologisch geavanceerd zijn als wel laagdrempelig zijn en qua interface zijn als de norm.
Vanzelfsprekend werd op Money 20/20 veel gesproken over ‘Open Banking’. Volgens Joris Hensen van Deutsche Bank – één van de sprekers in het hoofdprogramma – zal Open Banking de basis van het businessmodel voor de toekomst zijn. Het is niet te verwachten dat fintechs op eigen kracht een klantenkring van voldoende omvang kunnen opbouwen. Banken hebben die klantenkring, maar consumenten verwachten een betere en een andere dienstverlening dan de banken kunnen bieden. Duidelijk is dat banken en fintechs elkaar nodig hebben. Open Banking zet alle partijen in één ecosysteem.
Dat sluit mooi aan bij een patroon dat zichtbaar werd na de eerste keynotes en een centraal gespreksthema bleek gedurende de drie dagen Money 20/20: platformen. Niet alleen tijdens de presentatie van Finastra over ‘Platform Economies’, maar ook tijdens vele andere keynotes, workshops en demos bleek dat iedereen een platform wil zijn of minimaal deelgenoot van een platform. Het idee is wie beschikt over het leidende platform, beschikt over de toegang tot de consument. Jaloers wordt gekeken naar Thuisbezorgd.nl of Uber.com die van het beheren van een platform een business hebben gemaakt.
Naast Open Banking werd op Money 20/20 veel gesproken over Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie). Alle technologie genereert zoveel data dat het menselijk onmogelijk is daarmee iets nuttigs te kunnen. Om toch bomen in het bos te zien, wordt nóg meer techniek ingezet, om zo de data mijn te ontginnen op zoek naar inzichten die het verschil in de markt maken. Vooral als het gaat om ‘fraude detectie’ wordt AI inmiddels gezien als de dominante oplossing.
De risico’s van de trend “alle ballen op kunstmatige intelligentie” kwamen zeker aan bod. Zodra het over AI gaat, moet het ook gaan over privacy. En dat betreft zowel de ruwe data als de resultaten van de analyses die door de kunstmatige intelligentie worden gegenereerd. Een tweede risico is dat AI wordt gezien als ‘heilige graal’ en dat andere vormen van waarneming en onderbouwing van beslissingen niet meer van waarde zijn. Het idee dat wanneer maar op basis van ‘big data’ met AI een resultaat wordt gegenereerd het per definitie juist is.
Zeker als het gaat om de privacy van consumenten, het beschermen van persoonlijke gegevens, valt door banken positie te winnen. De bank wordt traditioneel gezien als betrouwbaar en technologisch geavanceerd.
Money 20/20, het grootste fintech circus in Europa, is begin juni volgend jaar opnieuw in Amsterdam. Terecht kan worden verwacht dat het nóg grootster zal zijn als dit jaar. Financiële dienstverlening gaat over meer dan technologie alleen, maar zonder twijfel tonen de bedrijven die mede de toekomst van de sector vorm zullen geven zich volgend jaar juni opnieuw in Amsterdam.