Europese banken staan voor de grote uitdaging om hun verouderde it-infrastructuur up to date te krijgen. Zlatko Vucetic vertelt als CEO van Infront wat de grote valkuil is van banken bij it-investeringen en waarom het innovatietempo in de financiële wereld niet snel zal opschakelen.

“Met het ontwikkelen van een paar mooie apps gaan banken het verschil niet maken”
Vucetic: banken moeten oppassen voor deze it-valkuil

Met grote software-investeringen in de banksector zijn tientallen of soms honderden miljoenen euro’s gemoeid. Het prijskaartje voor het onvoldoende op orde hebben van de it-systemen kan echter nog groter zijn. In mei kwam uit de kwartaalcijfers naar voren dat niet alle risicometingen van ABN Amro voldoen aan de eisen van de toezichthouder. Hierdoor moet extra kapitaal aangehouden worden, dat de bank maar wat graag met de aandeelhouders zou delen. Deze lastige spagaat is kenmerkend voor de banksector, benadrukt Zlatko Vucetic als CEO van Europees marktleider in wealth management-oplossingen Infront. Vucetic: “Je zult verbaasd zijn hoeveel banken nog met zelfgemaakte it-oplossingen werken, die vijftien tot twintig jaar geleden zijn gemaakt. Die zijn heel hard aan een update toe. Banken hebben een betrouwbaar systeem nodig dat voldoet aan alle huidige en toekomstige eisen van de toezichthouder, maar waarmee ze vooral hun klanten beter en sneller kunnen helpen. Met het ontwikkelen van een paar mooie apps ga je het verschil niet maken.”

Bij de ontwikkeling en implementatie van een goed systeem zouden banken nog wat kunnen leren van kleinere onafhankelijke vermogensbeheerders en family offices. Vucetic: “Die partijen willen vooral niet te veel tijd aan technologie besteden en vooral de focus leggen op de eigen kernactiviteiten waarmee zij het verschil maken voor hun klanten. Banken kiezen er vaak voor om zelf een systeem te ontwerpen dat helemaal toegesneden is op hun wensen en voorkeuren, ondanks dat we ze proberen te overtuigen dat ze bijna altijd veel beter af zijn met een standaardoplossing. Daar komen ze vaak pas achter als de ontwikkeling van een eigen systeem na een investering van tientallen miljoenen euro’s een stuk duurder en tijdrovender blijkt te zijn dan gepland.”

De gouden regel in de softwarewereld
Een gouden regel in de softwarewereld is dat grote klanten alleen zaken doen met grote bedrijven. De investeringsgolf die zich aftekent zou dan ook de grote namen in de kaart moeten spelen. Vucetic: “Kleinere partijen hebben soms heel mooie oplossingen, maar je loopt wel een operationeel risico als je daarmee in zee gaat. Niemand zal ontslagen worden omdat hij of zij zakendoet met een van de grote spelers in de softwarewereld. In zekere zin geldt dat ook voor de financiële sector. Het kost tijd om in onze branche vertrouwen op te bouwen. Mensen zijn terughoudend om hun geld toe te vertrouwen aan een nieuwe, onbekende bank zonder goede naam en groot kantorennetwerk.”

Toch liggen er wel degelijk kansen voor nieuwkomers om geld te verdienen met diensten die traditioneel voorbehouden waren aan de banksector. Vucetic: “Er komen steeds nieuwe ondernemingen die zich richten op kleine stukjes van de waardeketen, in plaats van dat ze het hele bankmodel proberen te vervangen. In dit opzicht is Adyen natuurlijk een van de mooiste voorbeelden. Het proces om betalingen af te handelen was inefficiënt en niet transparant. De kracht van Adyen zit in de wijze waarop snelheid, betrouwbaarheid en inzicht worden gecombineerd. Daar kunnen ondernemingen in de financiële sector veel van leren. In mijn ogen zouden alle partijen zich af moeten vragen hoe ze sneller en transparanter kunnen worden.”

Blockchain-technologie in bankinfrastructuur
Toch heeft Vucetic niet de illusie dat de banksector aan de vooravond staat van een grote verandering. In het eerste deel van zijn carrière werkte hij bijna een decennium voor Saxo Bank, waarna hij de overstap maakte naar FocusVision dat onderzoeks- en analysesoftware ontwikkelt. Vucetic: “Toen ik 2021 aan de slag ging bij Infront, kreeg ik vaak de vraag of er veel veranderd was in de financiële branche. Maar om eerlijk te zijn zag ik nog steeds overal dezelfde trends en dezelfde producten. Het tempo van innovatie ligt behoorlijk laag binnen de sector. Volgens mij willen veel beleidsmakers wel een tandje opschakelen. Maar dat gebeurt simpelweg niet omdat iedereen vasthoudt aan producten en oplossingen die hun betrouwbaarheid al hebben bewezen.”

Overigens loopt het tempo van innovatie overigens behoorlijk uiteen binnen Europa. In Scandinavië lopen banken, brokers en vermogensbeheerders voorop wat betreft digitalisering en technologische vernieuwing. Vucetic: “Ik ben helemaal opgegroeid met online bankieren. Pas toen ik naar de Verengde Staten verhuisde, zag ik voor het eerst een checkboekje. Nederland loopt niet ver achter bij Scandinavië, terwijl Duitsland onder meer door de relatief hoge regeldruk juist helemaal aan het andere eind van het spectrum staat. Aan de andere kant onderzoeken alle grote banken binnen dat land wel hoe ze blockchain-technologie kunnen inpassen binnen hun infrastructuur. Daarmee zijn ze veel verder dan andere Europese banken, wat wel aangeeft dat technologische ontwikkelingen binnen de branche niet in een rechte lijn verloopt. Voor partijen zoals Infront liggen er dan ook overal in Europa kansen. Ondanks afwijkingen in regelgeving en innovatietempo, is er 90% overlap in het product zoals we dat in verschillende landen verkopen. Juist die schaalbaarheid kan ons helpen om het vuurtje onder financiële innovatie wat op te stoken.”